![]() |
fot: s598.photobucket.com |
USP (Unique Selling Proposition) to dobrze znany w marketingu termin, określający unikatową cechę marki, pozwalającą jej wyróżniać się na konkurencyjnym rynku. Sprawa niby powszechnie znana, ale rzadko w pełni wykorzystywana. Aby zobrazować korzyści, jakie daje sprecyzowanie naszej USP posłużę się przykładem Smirnoffa na rynku amerykańskim.
Kilka lat temu dystrybutorzy wódki Smirnoff na amerykańskim rynku stanęli przed sporym wyzwaniem. Alkohol ten po prostu się nie sprzedawał. Z przeprowadzonych badań wynikło, że rosyjska wódka wzbudza w Stanach negatywne konotacje. Dodatkowo trunek ten nie miał szans w starciu z tradycyjnym Scotchem czy Whiskey. Marketingowcy Smirnoffa wpadli jednak na znakomity pomysł ( zapewne podczas degustacji wódki). Postanowili wyeksponować cechę Smirnoffa, która odróżniała go od innych alkoholi. Okazało się bowiem, że po spożyciu rosyjskiej wódki dużo trudniej jest wyczuć, że piliśmy alkohol niż w przypadku innych trunków. Główną korzyść okeślono w następujący sposób: Smirnoff to wódka, którą możesz pić podczas lunchu bez obawy, że wyczują Cię Twoi współpracownicy. Powstała kampania reklamowa z dwoma przewodnimi hasłami: Smirnoff zapiera Ci dech i Smirnoff pozostawia Cię bez tchu. Sprzedaż ruszyła natychmiast. Smirnoff ożywił amerykański rynek wódki, z którego obroty wynoszą obecnie ponad miliard dolarów rocznie.
USP dotyczy też Twojej własnej osoby. Znajdź swoją najważniejszą cechę. Element, który wyróżnia Cię z tłumu i podkreślaj to na każdym kroku. Buduj własną, unikatową markę, a zobaczysz, że przyniesie Ci to ogromne korzyści.