środa, 17 listopada 2010

Social Media - teraźniejszość i przyszłość internetu

Wyniki najnowszych badań spędzają sen z oczu marketerom. Na pytanie:  Co byś zrobił, gdybyś miał w tej chwili 15 minut wolnego czasu 17% osób odpowiada, że spędziło by go na serwisie społecznościowym. Odkąd pojawiły się social media czas spędzany w internecie zwięszył się z 8% do 32%. Zwiększył się również czas przeznaczony na korzystanie z poczty elektronicznej, komunikatorów i telefonu komórkowego. Zmniejszył się natomiast udział telewizji i gier video. 68% internautów spędza większość swoich wieczorów w sieci. To bardzo istotne informacje. Pokazują one w jaki sposób zmienia się nasze funkcjonowanie w sferze prywatnej i publicznej.

Warto zadać sobie zatem pytanie dlaczego social media tak szybko zyskują na znaczeniu i zwiększają wpływ na nasze życie. Przyczyn jest kilka. Przede wszystkim internet ciągle się zmienia. Coraz nowsze rozwiązania i technologie wpływają na stałe zwiększanie się możliwości twórców rozwiązań w sieci. Nie mówimy już o stronach internetowych, a raczej złożonych i sprzężonych ze sobą aplikacjach. Internauci są coraz bardziej doświadczeni i wymagający. Postępująca segmentacja i stale rosnąca ilość dostępnych informacji sprawiają, że przyszłością marketingu internetowego jest całkowiocie zindywidualizowany przekaz.

Proces mediowy został całkowicie odwrócony. Obecnie rozpoczyna się on, a nie kończy w momencie publikacji informacji. Autor nie ma wpływu na to co stanie się z jego treścią, jaki przyjmie kształt i w jaki sposób będzie rozchodzić się w sieci. To sprawia, że dzisiaj nie wystarczy posługiwać się standardowym przekazem reklamowym. Zamiast tego należy poszerzać grono orędowników własnej marki. Należy stale zaciekawiać i zaskawiwać internautów. Pokazywać im, że przedstawiciele danej marki są wobec nich szczerzy i zależy im na nich. Budowa tożsamości marki, dbanie o jej wizerunek, obecność w społeczności internautów oraz aktywne uczestniczenie w ważych dla nich sprawach to najważniejsze zadania dla dzisiejszego marketingu.